نتایج مطالعاتی که در پی خشکسالی کالیفرنیا انجام شده نشان می دهد

که استخر­های دارای روکش می توانند به طور قابل توجهی از دست دادن آب ناشی از تبخیر را کاهش دهند.

مرکز ملی تحقیقات صنعت استخر، آب از دست رفته در استخرهایی که با کاورهایی از جنس مختلف پوشانده شده اند، از جمله کاورهای فومی، کاورهای حبابی، کاورهای شیار جامد و مواد مایع کاهنده تبخیر را مقایسه می کند.

محققان با ۲ هدف این آزمایش را انجام دادند:۱٫مشخص کردن اینکه روکش استخری تا چه میزان می تواند مانع از تبخیر شود. ۲٫مقایسه میزان صرفه جویی که در انواع مختلف کاور صورت می گیرد.

تبخیر یک عامل مهم در از دست دادن آب است که در نتیجه جلوگیری از آن باعث صرفه جویی در آب می شود.این مورد مخصوصا در مناطق گرم ایالت متحده مثل کالیفرنیا که  در آن استخرها و منابع آب طبیعی سالیانه حدود ۵۰ تا ۸۰ اینچ آب در اثر تبخیر از دست می دهند، مصداق بهتری دارد.محققان برآورد کرده اند که چه مقدار آب می تواند از ۱٫۱۸ میلیون استخر خصوصی که به طور میانگین مساحت آن ها ۴۳۰ فوت مربع می باشند، ذخیره شود:اگر میزان تبخیر هر استخر به طور میانگین سالیانه ۶۰ اینچ باشد، بنابراین کاهش ۵۰ درصدی تبخیر می تواند باعث صرفه جویی تقریبا ۹٫۵ بیلیون گالن آب شود.

طبق گزارشات:”با فرض متوسط مصرف روزانه ۱۰۰ گالن برای هر نفر،این میزان آب صرفه جویی شده برای تامین کردن یک شهر با بیش از ۲۵۰۰۰۰ نفر برای یک سال کامل کافی است.

بررسی چند کاور با جنس متفاوت :

انواع کاورهای فومی، حبابی، شیار جامد و … برای حداقل یک استخر از استخرهای آزمایشی در مرکز   NPIRCدر دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفت، و یک استخر بدون کاور برای مقایسه با استخرهای دیگر در نظر گرفته شد.دانشجویان Cal Poly  یک بار در روز، معمولا بین ساعات ۷ تا ۹ صبح، که باد آرامتر بود، سطح آب را چک می­کردند.برای بررسی میزان تبخیر، استخرها ۶۵ روز مورد بررسی قرار گرفتند.برای بررسی نشتی­ها، قبل از شروع و پس از اتمام مطالعات، آزمایشات ۱۱ روزه مربوط به هدررفت آب انجام گرفت.زمانی که نشتی در یک استخر با کاورهای فومی شناسایی شد، مطالعه به مدت چهار هفته ادامه یافت تا اطلاعات بیشتری کسب شود.

۳ پوشش با بالاترین بازدهی و بهترین عملکرد مشخص شدند:کاور فومی با بازدهی ۹۵٫۹ درصد ؛ کاورهای حبابی ۹۴٫۹ درصد؛ و کاورهای شیار جامد ۹۳٫۹ درصد.مایعات کاهنده تبخیر کمترین بازده را داشتند، بین ۱۴٫۴ تا ۱۵٫۸ درصد.

یافته ها به مقامات صنعت، به ویژه کسانی که در( CPSA (The California Pool and Spa Association  هستند، ارجاع داده شد تا به جای پر کردن یا تعویض آب استخر، از کاور استفاده کنند تا حتی از این طریق بتوان از خشکسالی جلوگیری کرد.

این آزمایش تاثیر انواع مختلف کاورهای استخری را به وضوح نشان می دهد و بیان می کند که استفاده از کاور برای جلوگیری از تبخیر آب بسیار موثر و لازم می باشد.